nem leszek ultrafutó

nem leszek ultrafutó

Keszthelyi Kilométerek, a meglepetés félmaraton

2016. május 17. - NGergő

Van egy szuperképességem. De tényleg! Verseny előtt bármikor secperc alatt őssze tudom fosni magam, ha valami nem tűnik kósernek a verseny napján. Parázós típus vagyok. Nemkicsit. Lehet, hogy említettem már. Egy "para-fenomén" vagyok. Ha egy héttel előtte arra a napra kis esőt, hideget, meleget, vagy szelet mond az időjárás előrejelzés, én rögtön képes vagyok többféle pszichoszomatikus tünetet is produkálni.

Az előző bejegyzésemben írtam róla, hogy beneveztem a Keszthelyi Kilométerek félmaratonra. Ennyi bevezető után gondolom, nem furcsa, hogy a verseny előtt pár nappal meghúzódott a vádlim és elkezdett fájni a torkom. Ja, esőt és szelet jósoltak. Nem érdekes... Mindezek ellenére az esemény előtti hét úgy telt, ahogy terveztem: sok pihenéssel, összesen két, nagyon laza edzéssel, nagy kajálásokkal és kis szaunával.

A nagy nap pünkösd vasárnapra esett. Mi akkor a környéken wellnesseztünk a családdal (gyermekeim anyja + két óvodás) éppen. Aznap reggel ömlött az eső, meg fújt rendesen a szél is (na ugye!), emiatt úgy beszéltük meg a családdal, hogy én bemegyek reggel Keszthelyre, ők meg, mikor már csillapodik az eső, vagy/és a szél, vonattal jönnek majd csápolni nekem később. Ez utóbbi sajnos meghiúsult, mert a kinézett vonat nem indult a verseny miatti forgalomkorlátozások miatt. Majdnem elhangzott akkor valamelyikük szájából, hogy "az a rohadt verseny miatt nem ment a vonat, amivel utaztunk volna a versenyre szurkolni apának". Az eső közben elállt (és a vádlim meg a torkom is rendbe jött), így a kezdeti körülmények miatt már kórosan megemelkedett nyugalmi pulzusom azonnal esett 10 ütésnyit. Egyedül a 9 fok hideg, meg még némi szél maradt, mire felálltunk a rajtvonalhoz. Zsír!

A Keszthelyi Kilométerek Maraton és Félmaraton méretében nem hasonlítható egy budapesti nagy nemzetközi versenyhez. Ide nem látogatnak el szupersztárok egzotikus afrikai országokból, mivel a díjazások is sokkal szerényebbek. Kisvárosi verseny, de a jelző semmiképpen nem akar lekicsinylő lenni: ez egy igazán szuper szervezésű, nagyon barátságos verseny! Látszik, hogy aki részt vett a lebonyolításában, valóban szívét és lelkét beleadta, és sikerült egy nagyon profi versenyt csinálnia vagy ezer indulóval az ország minden szegletéből, és mivel kétnapos volt a verseny gyerekfutamokkal meg sprintfutamokkal, jóval ezer feletti részvevőről beszélhetünk. Két dolgot emelnék ki, ami ritkaság számba megy, itt mégis nagyon jól esett: frissítési pont 2 kilométerenként (csodálatos!!) és ingyenes masszázs lehetőség a célba érőknek. Ez utóbbit nem vettem igénybe, mert sittem haza, de tetszett, hogy gondoltak erre is! 

Felálltunk tehát a rajtvonalra, ki-ki a saját tempójának megfelelő zónába. Katolikus pap áldotta meg a versenyt és annak résztvevőit. Mondom, kisvárosi verseny az ő összes bájával! 10 órakor pontosan rajt! Volt konkrét tervem a versenyre: a pulzus 165 ütés alatt az első 3 km-en, majd a 10. km-ig 167 körül, aztán 170-173/perc között tartva végig, az utolsó 3 km-en kicsit még megnyomva. Ez, mármint a pulzusterv volt a fontos, amit tartani akartam, a tempót ehhez mérten 5:00-5:05/km között terveztem. Frissítés: víz és 2 db 41 g-os zselé, (kb. 27g ch/zselé). Egyforma, kb. 10,5 kilométeres köröket kellett megfutni, ebből 2 darabot a fél-, 4 db-ot a teljes maratont vállalóknak. Szóval nekem csak kettőt. Így egyszerűbb volt a tempóváltást is tervezni, sőt, rá is lehetett készülni a pálya változatosságára. Merthogy emelkedőkben és lejtőkben nem volt hiány, de mégis jó volt így a pálya, nem volt vészes, a hosszú lejtős szakaszok meg kimondottan tetszettek. 

A rajt előtt közvetlenül még megittam vagy 4 deci vizet, és míg a pap beszélt a főnökével az érdekünkben, sikerült magamhoz képest is egész jól megnyugodnom. Mikor a liturgia végére ért a pap, többen megtapsolták. Mondom, sok helyről jöttek oda emberek...

Figyelem! A következő két bekezdésben elveszek a technikai részletekben. Akit az ilyesmi nem érint meg, az nyugodtan görgessen tovább!

Az első kilométer nem sikerült valami jól: 158-as pulzus mellett 5:08 perc alatt sikerült megfutni. Ennél voltak már sokkal jobb kezdéseim. Az öregek azt mondják, hogy az első három kilométeren a pulzussal nem is nagyon kellene foglalkozni, inkább a tempóval, a pulzus meg úgyis beáll utána, mikor már megnyugszik az ember. Mivel ezután jött 2 kilométer lejtő, ott sikerült összekapnom magam, és ment az 5 perc alatti tempó a tervezett pulzussal. Aztán megint kis emelkedő bőőőven 5 perc/km felett... Hmmm... Mindegy, edzőversenynek terveztem ezt, így, hogy nem tudtam igazán készülni rá, nem is reménykedtem egyéni csúcsban. Persze a kisördög minden emelkedőnél azt suttogta a fülembe, hogy "ez a srác végig a te tempódat futotta, ne hagyd meglépni!" Aztán ránéztem az órámra, láttam, hogy a pulzus az egekben, és szomorúan visszafogtam magam. Az első 5 kilométer 5:03, a második 5 kilométer 5:06-os tempóval sikerült, 164-es és 167-es pulzussal. Az első frissítési pontot a 2. kilométeren kihagytam, mert akkor még sok folyadék volt bennem, aztán az összes többi ponton ittam, felváltva hol 1, hol 2 deci vizet. és kb. a 35. és a 70. percnél ettem meg a zseléket. Szóval a tempót leszámítva a tizedik kilométerig minden a terv szerint haladt. Egyébként jól is esett, jól is éreztem magam. Úgy néz ki, ez az aránylag hűvös idő, ami nekem való a versenyzéshez, a fel-feltámadó erős szél meg valahogy akkor, ott nem tudott zavarni. Tetszett a környezet, meg ahogy írtam már, a pálya, és a Balaton, amit imádok!

A második kör. Itt már szabad volt 170 fölé vinnem a pulzusom. Ez meghozta a hatását: elkezdtem 5 perc alatti kilométereket futni. A harmadik 5 kilométeres darab így már 4:59-es ezrekkel sikerült. Az utolsó 6 kilométer pedig...

Az utolsó 6 kilométernek úgy fogtam neki, hogy bennem volt már a második gél, és jöttek a lejtők! Hosszú, kényelmesen megfutható lejtők! A 18. kilométer környékén már a verseny-átlagom 5:00-ás tempó volt. Itt elkezdtem kicsit hajrázni. Az utolsó fél kilométer a cél előtt az egy kimondottan szopatós, masszív emelkedő volt, de ott sem sikerült különösebben rontani az eredményen: 1:44:51 lett a hivatalos célidőm, 4:58-as ezrekkel. Ez egyéni csúcs, magasan a várakozásaim fölötti siker! Ezzel a tavaly szeptemberi budapesti Wizz-Air félmaratonon elért rekordomat sikerült megjavítanom másfél perccel.

Itt a végén illene kielemezni, hogyan végződhetett ez a versenyem egyéni csúccsal, hamár alig készültem rá? Összességében fogalmam sincs. Ez nekem is meglepetés volt. Közrejátszhatott ebben az ideális hőmérséklet, hogy kipihent voltam (mert túledzett biztosan nem), a passzentos pálya meg a frissítés. Illetve ezek összessége. Majd elemezgetem. Annak, aki kíváncsi az ilyesmire, és velem elemezgetne, szúrtam be görbét meg statisztikát. Ez olyan menő dolog. :-) Ja, meg egy csodálatos kép rólam, ahogy éppen zabálok. 

A bejegyzés trackback címe:

https://nemleszekultrafuto.blog.hu/api/trackback/id/tr728722204

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

pitemeister 2016.05.17. 12:47:26

még egyszer: gratulálok!

Nagyon érdekes számomra az edzésmennyiség / felkészültség kontra eredményesség. A mostani versenyedből arra következtetek, hogy az esemény előtt sokkal sokkal többet ad hozzá a formádhoz a kiadós pihenés, mint +1 szombati ötös. Le kell gyűrnie az embernek a verseny előtti napokban az önelégedetlenségét és a bizonytalanságát, hogy mindent megtett e a siker érdekében? A felkészülés nem akkor történik, hanem bőven bőven az eseményt megelőző hónapokban.
Tekintve, hogy van szerencsém látni minden futásodat, előttem van az előző egyéni csúcsot hozó versenyt megelőző felkészülési görbéd, illetve a mostani is. Mindez kiegészülve azokkal az infókkal, hogy mikor, milyen okból, mennyit kellett kihagynod
Anno ugye volt egy komoly túledzés, mindent belesűrítettél az utolsó harmadba. A pulzus és tempó eredmények nagyságrenddel voltak jobbak mint most, a versenyidő mégis most lett jobb. Megtett kilométerben szerintem szintén komoly különbség volt az akkori javára.
Ez jelentheti azt is, hogy az őszi futáson egy ennél is sokkal jobb idő volt benned, ami aztán a fáradtság miatt csak részben tudott kijönni. Nyilván egy egyéni csúcs után az ember nem elemezgeti ki úgy az eredményt, főleg nem valamiféle kudarc okait keresve. Most viszont, mellétéve a keszthelyi versenyt és minden ismert körülményt, megint arra jutok, hogy igen, kell a sok edzés, de az utolsó hetekben már a pihenés hoz a konyhára és nem egy plusz intervallum.

legjobbakat!

szalay

NGergő 2016.05.17. 13:27:39

Peti, ezzel teljesen egyetértek! És köszi! Itt is az a művészet, hogy az ember megtalálja azt a bizonyos középutat. Tökéletesen emlékszel, ott akkor ősszel nagyságrendekkel többet futottam, részben azért, mert akkor már inkább a maratonra készültem, de nem is bajlódtam ennyit az egészségemmel. Persze ott is volt íve a dolognak: az utolsó két hétben fokozatosan csökkentettem az edzés mennyiségét és intenzitását, de nem mindegy, hogy honnan csökkenti az ember és mennyire.
süti beállítások módosítása